BERCAKAP DENGAN BOS

Labels:

Shiela, pelajar praktikal dari UiTM kini sedang menimba pengalaman di PTS ONE.

Jumaat lepas selepas saya terkial-kial menyelesaikan masalah gambar untuk cover sebuah novel, beliau sempat menemuramah saya untuk tujuan assignment yang hendak dihantar kepada penyarahnya.

Berikut antara intipati temuramah tersebut;

SHIELA
Bagaimana keadaan pasaran buku PTS ONE sekarang? Meningkat, sama saja atau merosot?

NAZRI
Keadaan situasi ekonomi sekarang tidak mengizinkan sebarang peningkatan yang mendadak. Bagaimanapun selamat saya katakan kami masih berupaya untuk bertahan disebalik banyak cabaran yang datang.

SHIELA
Bagaimana dengan persaingan PTS ONE dari a) penerbit tempatan, B) penerbit antarabangsa

NAZRI
Saya anggap saingan khusus PTS ONE datang dari penerbit tempatan. Kerana sasaran audien utama PTS ONE adalah pembaca buku bahasa Melayu.

SHIELA
Jadi rasanya PTS ONE tidak bersaing dengan penerbit antarabangsa?

NAZRI
Mungkin tidak secara terus. Persaingan dengan penerbit antarabangsa tetap ada, cuma persaingan itu akan nampak lebih "head to head" jika Puffin Books keluarkan produk dengan konsep sama seperti kami.

SHIELA:
Maknanya penerbit tempatan sebenarnya tidaklah bersaing sangat dengan penerbit antarabangsa kerana pembeli akan tetap membeli buku-buku tempatan?

NAZRI
Tidak juga. Bergantung kepada pembeli itu sendiri juga. Banyak faktor perlu diambil kira. Bangsa, demografik dan sebagainya. Saya boleh katakan pembaca buku PTS ONE majoritinya bangsa Melayu yang mahu membaca buku Melayu. Cabaran datang untuk 'memujuk' bangsa Cina dan India membaca buku-buku PTS ONE.

SHIELA
Bagaimana PTS ONE menjual bukunya? Dengan promosi habis-habisan?

NAZRI
Promosi penting untuk jual produk. Tapi kalau hendak berbicara tentang "menjual buku", semua aspek perlu diambil kira, bukan promosi sahaja. Kalau promosi hebat, karya lemah, tak jalan. Begitu juga sebaliknya.

SHIELA
Jadi perlu seimbang?

NAZRI
Ya

SHIELA
Apa yang PTS ONE buat untuk pastikan buku menjadi pilihan pembaca?

NAZRI
Satu, kulit buku mesti ada "appeal" kepada pembaca. Buku sama seperti produk lain. Bila ia berada di rak, ia mesti nampak segar. Ia mesti menarik pembeli untuk mengambilnya. Up to date. Contoh seperti persaingan antara Pepsi dan Coke. Kita lihat bagaimana kedua-duanya berlumba-lumba mengeluarkan produk baru, buat konsep baru dan tukar imej minuman mereka selalu mengikut kehendak zaman. Juga faktor cerita, tema, konsep buku itu. Semuanya mesti difikirkan dan dinaiktaraf selalu.

SHIELA
Katakanlah satu karakter novel PTS ONE nak dijadikan ala-ala Harry Potter Malaysia, bagaimana nak buat kanak-kanak pilih karakter PTS ONE itu berbanding Harry Potter?

NAZRI
Kena buat bersiri. Kemudian naikkan karakter itu sebagai hero kanak-kanak Malaysia. Mesti ada keunikan yang tersendiri. Juga bukan sekadar MENCIPTA keunikan, olahan terhadap keunikan itu juga penting. Semua penulis boleh cipta keunikan, tapi bagaimana dia hendak 'bermain' dengan keunikan dalam ceritanya?

SHIELA
Kiranya penulislah yang bekerja keras menghasilkan karakter itu?

NAZRI
Semua kena main peranan. Penulis sudah cipta karakter yang hendak dijadikan fenomena itu, kemudian tanggungjawab penerbit untuk cari jalan menaikkan karakter itu di mata audiens. Penerbit bertanggungjawab "memberitahu" audien buku itu bagus. Masing-masing memerlukan antara satu sama lain.

SHIELA
Siapakah pembeli sasaran buku kanak-kanak Di Malaysia; Kanak-kanak sendiri? Ibubapa? Guru-guru? Lain-lain? Sebab purchasing power bukan terletak di tangan kanak-kanak.

NAZRI
Sasaran pembeli tetap kanak-kanak. Kami mengeluarkan produk dengan memikirkan apa yang kanak-kanak hendak. Mereka yang akan pujuk mak ayah keluarkan duit. Peranan kanak-kanak tetap paling utama. Mak ayah takkan beli benda yang anak dia tak suka. Selalunya si ayah atau ibu akan tanya soalan berbentuk begini dahulu, "Nini suka buku ni?"

SHIELA
Tapi ada juga yang akan berkata, "Jangan beli buku ini, lebih baik beli buku Harry Potter...". Berkait rapat dengan mentaliti di mana barang luar negara lebih bagus dari barang tempatan.

NAZRI
Memang ada macam tu. Tapi selalunya masih juga bergantung kepada keputusan kanak-kanak itu sendiri. Peranan PTS ONE kepada kanak-kanak ialah "mencipta audiens" sementara peranan PTS ONE kepada ibu bapa yang bakal keluar duit ialah "mencipta reputasi'. "Mencipta audiens" bermakna karya-karya yang dihasilkan itu mengikut kehendak pembaca, yakni kanak-kanak. Sementara "mencipta reputasi" pula bermakna buku-buku itu "selamat" di mata ibubapa. Meteka tahu buku PTS ONE sesuai dibaca oleh anak mereka. Maka apabila dua elemen utama ini diambilkira, saya fikir tidak susah untuk menjual buku kanak-kanak terbitan tempatan.

SHIELA
PTS ONE mahu kembangkan pasarannya, bagaimana hendak mengubah persepsi ramai ibubapa yang masih beranggapan buku-buku terbitan tempatan kurang bermutu?

NAZRI
Hasilkan produk bermutu dan promosikannya.

SHIELA
Adakah encik Nazri merasakan kedai-kedai buku menganaktirikan produk tempatan berbanding antarabangsa. Contohnya kalau buku Harry Potter selalunya mendapat ruang yang lebih besar dengan poster yang diletakkan di depan pintu masuk.

NAZRI
Mereka buat apa yang dirasakan boleh menguntungkan kedai mereka. Itu normal. Jika dilihat Harry Potter boleh mendatangkan duit, sudah tentu ia diberi keutamaan. Bagi saya ini bukan isu anak tiri, ini isu apa yang patut diutamakan oleh kedai buku. Jika penerbit buku di Malaysia rasa dianaktiri, jadi hasilkan produk yang bermutu setaraf dengan Harry Potter. Cipta reputasi. Ya, saya tak nafikan susah, tapi penerbit buku sudah tentu motivasinya datang dari "passion" mereka terhadap buku, maka gunakan "passion" itu untuk melawan. Kalau ada yang kata, "cakap memang senang," maka senang saja, tak payah buat buku dan cari bisnes lain.



 

0 komen: