NOTA DARI SHIELA

Labels:

Shiela adalah pelajar praktikal UiTM yang menimba pengalaman di PTS ONE. Kami panggil dia "Stacy" sebab dia berasal dari Sabah, negeri asal Stacy AF. :P

Berikut adalah sedikit coretan beliau tentang dunia buku:

------------------------------------------

Suatu masa dahulu, remaja cenderung memilih novel-novel berbahasa Inggeris sebagai koleksi bahan bacaan mereka. Ini disebabkan banyaknya lambakan novel-novel terutamanya dari Amerika dan Britain. Persembahan novel-novel import ini menarik, selain kisah-kisah yang dipaparkan juga segar, berinfomatif dan dekat dengan jiwa remaja. Cara penulisan yang ringkas dan jalan cerita yang menyeronokkan menyebabkan remaja teruja membeli novel berbahasa Inggeris.

Namun, ada segelintir remaja yang tidak suka membaca novel berbahasa Inggeris. Mereka ini memilih untuk membaca novel-novel berbahasa Melayu yang skop ceritanya lebih menjurus kepada tema percintaan semata-mata. Tiada pilihan, maka mereka terpaksa 'menjamah' bahan bacaan yang tema ceritanya sama sahaja sejak dari generasi terdahulu. Hal ini menyebabkan wujudnya mentaliti remaja - novel bahasa Melayu adalah novel jiwang! Muka kulit pun, asyik gambar pasangan kekasih di tepi pantai!

Namun kini, ada beberapa syarikat penerbitan yang menemui formula baru bagi menarik minat remaja yang mahukan novel yang segar, berinfomatif dan dekat dengan jiwa remaja dan paling penting, dalam bahasa Melayu! Tidak perlu menterjemah novel bahasa Inggeris kerana kita sendiri memiliki penulis-penulis yang mampu menulis kisah-kisah menarik yang berlatarkan persekitaran tempatan.

Seronok kerana terdapat kisah-kisah yang sebelum ini remaja tidak tahu tetapi melalui pembacaan novel segar sebegini, terasa dunia lebih luas untuk diteroka. Yang lebih membanggakan, muka kulit novel yang ceria dan urban menyebabkan remaja tidak segan silu lagi memiliki novel berbahasa Melayu. Diharapkan kecemerlangan ini berterusan dan kualiti sentiasa ditingkatkan. Sekiranya remaja disajikan dengan bahan bacaan berkualiti, insyaAllah mentaliti pemimpin masa hadapan lebih maju dan lebih logik. Terima kasih PTS One!